Ján Svorada

Elektrokolo není prohra

Pohled na elektrokola očima Jána Svorady, bývalého profesionálního cyklisty.

Elektrokolo je hitem posledních dvou let, na cyklostezkách i v terénu jich potkáváme čím dál víc. A nejezdí na nich jen důchodci, ale často i celkem mladí lidé. Je to důkaz toho, jak jsou dnes lidé líní? Je snad elektrokolo podvod na ostatních cyklistech?

Stále narážíme na to, že mnozí lidé považují elektrokola za něco, čemu by se zdravý člověk měl obloukem vyhnout. Jak to vidíte vy?

To je názor člověka, který si to nikdy nezkusil. Elektrokolo přináší úplně jiné zážitky, doveze vás dál, můžete zvolit mnohem náročnější terén než na normálním kole, rozšíříte si možnosti, kam se podívat.

Jenže už se nenamáháte, a to je špatně, ne?

Ale tak to není, elektrokolo nikdy nejede samo, vždycky jen přidává určitá procenta vašeho vlastního výkonu a je jen na jezdci, jak si kolo nastaví. To může naopak pomoci cyklistovi, který nemá dostatečnou výkonnost, aby sportoval zdravěji a nejel „nadoraz“.  Nám se elektrokolo doma osvědčilo, díky němu teď se mnou může jezdit manželka a cyklistika ji konečně baví. Právě to odstranění výkonnostních rozdílů je další skvělou vlastností kola s motorem.

V marketech jsou k vidění stroje už od 15 tisíc, ve vašich prodejnách se ceny pohybují výš, jsou rozdíly tak velké?

Určitě,  elektrokolo z marketu možná dobře poslouží na dopravu do Jednoty pro nákup, ale určitě to není sportovní nástroj pro delší výlety. Velké rozdíly jsou i v konstrukci. Pokud to výrobce vyřeší tak, že                        na normální kolo přidá motor a baterku, poznáte to na jízdních vlastnostech. U nás prodáváme elektrokola špičkových značek Specialized a TREK, u kterých najdete proti normálním kolům spoustu rozdílů – od lepších brzd, přes odlišné převody až po samotnou konstrukci rámu a skvělé rozložení hmotnosti, aby se jízdní vlastnosti nijak nezhoršily. 

Zdá se, že na elektrokolech vidíte jen samé klady?

To ne. Hodně mi vadí nelegální „svépomocné přečipování“ kol, která pak jezdí až neomezenou rychlostí a jsou nebezpečná jezdci i jeho okolí.   Také se bohužel setkáváme s lidmi, kteří si neuvědomují, že elektrokolo jim sice přidá na výkonu, ale určitě ne na jejich jízdních dovednostech. S e-bikem se pouštějí i do terénů, na které jejich schopnosti nestačí. A pak se dostávají do nepříjemných situací…

A jak vidíte budoucnost elektrokol?

Určitě se budou dál rozšiřovat, třeba v Belgii už díky daňovým úlevám tvoří skoro polovinu prodejů kol, staly se tam významným dopravním prostředkem pro cesty do práce. To by měla být určitě inspirace i pro nás – nepotřebujete zdaleka tolik parkovacích míst a pro lidi se sedavým zaměstnáním to může být aspoň nějaká fyzická aktivita. Také myslím, že elektrokola přitáhnou ke sportování i lidi, kteří o ježdění na normálním kole vůbec nepřemýšleli. Ale je potřeba si to vyzkoušet. Na našich prodejnách máme k dispozici testovací elektrokola včetně těch silničních a to je šance pro spoustu cyklistů si znovu po letech vyjet třeba některé vysněné alpské průsmyky.